Як має звучати пошана? Центр прав людини та меморіалізації війни KSE провів експертне обговорення звукового супроводу хвилини мовчання
16 вересня Центр прав людини та меморіалізації війни Київської Школи Економіки спільно з громадською організацією «Вшануй» організував перше експертне обговорення, присвячене звуковому супроводу хвилини мовчання. До дискусії долучилися фахівці з музикознавства, меморіалізації, публічної історії та представники музеїв, які поділилися своїм досвідом і знаннями про українські й міжнародні практики використання звуку в комеморативних ритуалах.
Поштовхом до розмови став заклик керівника Центру Антона Дробовича та співзасновниці ГО «Вшануй» Катерини Даценко. Експерти звернули увагу, що поширений в Україні звук метронома, який супроводжує хвилину мовчання, має радянське походження і сягає середини ХХ століття, коли в СРСР вшановували жертв Другої світової війни.
Цей факт поставив запитання: чи не настав час переосмислити підхід та знайти звуковий супровід, більш глибоко вкорінений в українському культурному контексті?
В обговоренні взяли участь:
- композитор, кобзар і дослідник української середньовічної та барокової музики Тарас Компаніченко;
- дослідник Першої світової війни та військової комеморації, співробітник УІНП Іван Стичинський;
- дослідник публічної історії, академічний директор магістерської програми «Дослідження памʼяті та публічна історія» у KSE Антон Лягуша;
- композиторка, випускниця Королівської консерваторії в Гаазі, дослідниця звуку й пам’яті Анна Хвиль;
- культурна менеджерка та керівниця проєкту Art Therapy Force Вероніка Склярова;
- наукова співробітниця Національного музею Революції гідності Анастасія Гайдукевич;
- науковий співробітник Національного музею Голодомору-геноциду Андрій Іванець;
- завідувачка сектору меморіалізації Музею війни Ірина Коцабʼюк;
- співзасновниця платформи «Меморіал» Гаяне Авакян;
- співзасновниця ГО «Вшануй» Катерина Даценко.
Учасники відзначили, що щоденна хвилина мовчання потребує іншого підходу, ніж комеморативні події. Якщо супровід використовується, він має бути простим, доступним і ритмічним, без слів і авторства. Його завданням є позначити хвилину мовчання як окремий час пам’яті та сприяти зосередженню. Така практика водночас охоплює пам’ять і військових, і цивільних жертв.
Фахівці наголосили, що нову традицію потрібно формувати поступово, не відмовляючись одномоментно від існуючих практик і залишаючи простір для рішень на рівні громад. Важливо знайти баланс між особистим переживанням та відчуттям належності до спільноти. Приклади вже існують: у Харкові хвилину мовчання супроводжує звук дзвона, а в Тернополі — мелодія «Шана», яка є частиною військово-поховального ритуалу, але нині застосовується і для вшанування цивільних жертв війни.
Центр прав людини та меморіалізації війни KSE планує розробити подальші кроки щодо переосмислення звукового супроводу хвилини мовчання, спираючись на експертні думки та рекомендації, озвучені під час обговорення.
Фото: Василь Томчук
English Version:
How Should Remembrance Sound?KSE Center for Human Rights and War Memorialization Held an Expert Discussion on the Sound Accompaniment of the Minute of Silence
On September 16, the Center for Human Rights and War Memorialization at the Kyiv School of Economics, together with the NGO Vshanuj (“Honor”), organized the first expert discussion dedicated to the sound accompaniment of the minute of silence.
The discussion brought together experts in musicology, memorialization, public history, and museum professionals, who shared their knowledge and experience on both Ukrainian and international practices of using sound in commemorative rituals.
The initiative stemmed from a call by the Center’s head Anton Drobovych and the co-founder of Vshanuj Kateryna Datsenko, who noted that the widespread use of the metronome sound in Ukraine has Soviet origins. It dates back to the mid-20th century, when the USSR used it to honor victims of World War II. This raised the question: is it time to rethink the tradition and find a sound more deeply rooted in the Ukrainian cultural context?
Participants included:
- composer, kobzar, and researcher of Ukrainian medieval and baroque music Taras Kompanichenko;
- researcher of World War I and military commemoration, staff member of the Ukrainian Institute of National Remembrance Ivan Stychynskyi;
- public history researcher, academic director of the MA program “Memory Studies and Public History” at KSE Anton Liahusha;
- composer, graduate of the Royal Conservatory in The Hague, researcher of sound and memory Anna Khvyl;
- cultural manager, director of NGO Art Dot and head of the Art Therapy Force project Veronika Skliarova;
- researcher at the National Museum of the Revolution of Dignity Anastasiia Haidukevych;
- researcher at the National Museum of the Holodomor-Genocide Andrii Ivanets;
- head of the Memorialization and Memory Culture Department at the National Museum of the War Iryna Kotsabiuk;
- co-founder of the Memorial platform Hayane Avakian;
- co-founder of NGO Vshanuj Kateryna Datsenko.
Participants emphasized that the daily minute of silence requires a different approach than commemorative events. If sound is used, it should be simple, accessible, and rhythmic—without words or authorship. Its main role is to mark the minute of silence as a distinct moment of remembrance and to help focus. Such a practice should embrace the memory of both military and civilian victims.
Experts also stressed that a new tradition should be formed gradually, without rejecting existing practices outright, while leaving space for communities to decide at the local level. The key is to balance personal reflection with a sense of community belonging.
Examples of alternative practices already exist in Ukraine: in Kharkiv, the minute of silence is accompanied by the sound of a bell, while in Ternopil, the melody “Shana” (“Honor”) is played. Although originally part of a military funeral ritual, this melody is now also used to commemorate civilian victims of the war.
The KSE Center for Human Rights and War Memorialization will continue developing next steps to rethink the sound accompaniment of the minute of silence, building on expert opinions and recommendations voiced during the discussion.
Photo: Vasyl Tomchuk